Komunikat dla Wnioskodawców i Beneficjentów poddziałania 19.2

Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego opublikował komunikat zawierający ważne informacje dla Wnioskodawców i Beneficjentów poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Zachęcamy Państwa do odwiedzania www.mazowieckie.ksow.pl

Szanowni Państwo,

W związku z wyjątkową sytuacją oraz ograniczeniami spowodowanymi pandemią wirusa SARS-CoV-2 stoi przed nami szereg wyzwań i trudności. Obecna sytuacja wpływa również na nabory wniosków o przyznanie pomocy, realizację operacji i składanie wniosków o płatność w ramach podziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Poniżej przedstawiamy zaproponowane przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi rozwiązania, które na gruncie obowiązujących przepisów, mogą być przez Państwa wykorzystane:

  1. Podmioty ubiegające się o przyznanie pomocy mogą wystąpić do Zarządu Województwa Mazowieckiego z prośbą o przywrócenie terminu. W takim przypadku zastosowanie będą miały przepisy § 25 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 24 września 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014–2020 (Dz. U.z 2019 r. poz. 664 oraz 2023):

W razie uchybienia terminu wykonania przez podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy określonych czynności w toku postępowania w sprawie o przyznanie pomocy zarząd województwa, na prośbę tego podmiotu, przywraca termin wykonania tych czynności, jeżeli ten podmiot:

1) wniósł prośbę w terminie 14 dni od dnia ustania przyczyny uchybienia;

2) jednocześnie z wniesieniem prośby dopełnił czynności, dla której określony był termin;

3) uprawdopodobnił, że uchybienie nastąpiło bez jego winy.

Jednocześnie, zgodnie z § 32 ust. 2 ww. rozporządzenia do trybu rozpatrywania wniosków o płatność przepisy § 25 stosuje się odpowiednio. Tym samym po spełnieniu wyżej wymienionych warunków wnioskodawcy/beneficjenci zarówno na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy jak i wniosku o płatność mogą wnieść prośbę o przywrócenie terminu na wykonanie określonych czynności.

  1. Możliwe jest również całkowite lub częściowe zwolnienie beneficjentów z wykonania zobowiązania lub zmiany terminu jego wykonania w przypadku niewykonania co najmniej jednego ze zobowiązań z powodu okoliczności o charakterze siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności. W takiej sytuacji zastosowanie będą miały przepisy § 14 umowy o przyznanie pomocy:

W przypadku niewykonania co najmniej jednego ze zobowiązań (…) z powodu zaistnienia okoliczności o charakterze siły wyższej lub nadzwyczajnych okoliczności, określonych w przepisach unijnych, Beneficjent może zostać całkowicie lub częściowo zwolniony przez Zarząd Województwa z wykonania tego zobowiązania lub za zgodą Zarządu Województwa zmianie może ulec termin jego wykonania.

W celu skorzystania z ww. uprawnień konieczne będzie złożenie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Mazowieckiego w Warszawie wniosku, zawierającego opis sprawy wraz z uzasadnieniem oraz niezbędnymi dokumentami, w terminie 15 dni roboczych od dnia, w którym Beneficjent lub upoważniona przez niego osoba są w stanie dokonać czynności złożenia takiego wniosku.

Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi  rekomenduje powyższe rozwiązania jako działania, które w pierwszej kolejności mogą zostać zainicjowane przez wnioskodawców/beneficjentów w sytuacjach kryzysowych. Ponadto z informacji przekazanych przez Ministerstwo wynika, że:

W odniesieniu do tych instrumentów wsparcia, w których:

– nie ma obecnie możliwości wystąpienia z prośbą o przywrócenie lub przedłużenie terminu wykonania czynności w toku postępowania w sprawie przyznania lub wypłaty pomocy;

– ze względu na charakter zobowiązania nie jest obecnie możliwa zmiana terminu wykonania tego zobowiązania;

– obowiązujące w tym zakresie rozwiązania, z uwagi na panującą sytuację, są niewystarczające,

trwają prace legislacyjne, których celem jest niezwłoczne wprowadzenie rozwiązań, które mają dać taką możliwość.”

Niezwłocznie po upublicznieniu przez Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi wyników prac legislacyjnych w przedmiotowej sprawie, na stronie internetowej Samorządu Województwa Mazowieckiego zostanie zamieszczony stosowny komunikat.

Źródło: http://mazowieckie.ksow.pl/news/entry/15305-komunikat-dla-wnioskodawcowbeneficjentow-dla.html

Forum aktywności społecznej
Strefa seniora

Strona w trakcie modernizacji